پلاک 14
پلاک 14
دستنوشته ها ی یک خبرنگار

جان برنن ارشدترین مشاورعملیات ضد تروریستی باراک اوباما، درسخنان خود در مرکز مطالعاتی "ودروو ویلسون" نحستین بار توضیحات تفصیلی را درباره سیاست آمریکا در خصوص استفاده این کشور از هواپیما‌های بدون سرنشین برای آنچه هدف قراردادن اعضای القاعده توصیف کرد، ارائه نمود. اودر این سخنرانی مهم مدعی شد به دستور اوباما موظف شده با شفافیت بیشتری در باره حملات هواپیماهای بدون سرنشین توضیح دهد.

اظهارات  برنن درآستانه یک سالگی کشته شدن اسامه بن لادن، رهبرالقاعده بازتاب نسبتا گسترده ای دراخبار داشت. اسامه بن لادن در ماه مه سال 2011 طی عملیاتی از سوی نیروهای ویژه آمریکایی در شهر ابیت آباد پاکستان کشته شد. آقای برنن درسخنرانی  خود مدعی شد :

« این هواپیماها برای کمک به پیروزی علیه شبکه تروریست ها عمل می کنند و طی عملیات این گونه هواپیما‌ها- بسیاری ازتروریستها درپاکستان، افغانستان ویمن کشته شده اند .استفاده ازاین نوع هواپیما‌های بدون سرنشین، قانونی، اخلاقی، ضروری و متناسب است .»

آقای برنن مدعی شد « براساس قوانین بین المللی، آمریکا در واکنش به حملات ۱۱ سپتامبر، در حال نبرد مسلحانه با القاعده، طالبان و گروه های مرتبط با آنهاست. و ما همچنین می توانیم از قوه قهریه به نحوی که با حق ذاتی ما برای دفاع از خود همخوان باشد استفاده کنیم. درقوانین بین المللی چیزی نیست که مانع استفاده ازهواپیماهای کنترل از راه دور برای این منظور یا مانع استفاده ما از قوه مرگبار علیه دشمنانمان در خارج از میدان نبرد شویم.»

آقای برنن توضیح نداد کدام قوانین بین المللی مجوزکشتنِ افراد را ، بدون محاکمه و حمله به مناطق غیرنظامی که دهها کشته و زخمی از زنان وکودکان وسالخوردگان برجای می گذارد ، به آمریکا داده است؟  مشاور ارشد آقای اوباما همچنین گفته است که نظارت بر استفاده از این تکنولوژی با دقت زیادی صورت می گیرد بخصوص هنگامی که هدف این حمله یک شهروند آمریکایی باشد.

این درحالی است که شهزاد اکبر، مدير "بنياد حقوق اساسي" روز شنبه (۹ ارديبهشت، ۲۸ آوريل) در گفت‌وگو با پرس تي‌وي تصريح کرد تنها ۱۷۰ نفر از ۳۰۰۰ نفري که در حملات هوايي امريکا به مناطق قبايلی شمال غرب پاکستان کشته شدند شبه نظامی بوده‌اند

وي افزود اين به آن معناست که "بيش از ۲۸۰۰ نفر از قربانيان که هنوز هويت‌شان مشخص نيست غيرنظامی بودند و فقط به خاطر مظنون به شبه نظامی بودن کشته شده‌اند."

مشاور عملیات ضد تروریستی آقای اوباما همچنین گفت که عملیات هواپیما های بدون سرنشین با همکاری کشوری که درآن عملیات صورت می‌گیرد و "در چارچوب قانون" صورت می‌پذیرد. جالب انکه مسئولین پاکستانی تاکنون بارها و بارها مخالفت علنی خود را با انجام این عملیات اعلام کرده اند بویژه در زمانی که دهها نظامی پاکستانی به اشتباه هدف حمله این نوع هواپیماها قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند .

ازجمله عبدالباسط، سخنگوي وزارت خارجه پاکستان ۳۱ ژانويه 2012 تصريح کرد، "ما قاطعانه عقيده داريم اين حملات غيرقانوني، داراي نتيجه معکوس و بنابراين غيرقابل قبول هستند

وي افزود، "نظر ما معمولا بسيار واضح و شفاف است و موضعي اصولي به شمار مي‌رود."

باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا اواخر ژانويه براي اولين بار به صورت علني حمله به اهدافی درون خاک پاکستان از سوي پهپادهاي امريکايي را تاييد کرد.  اوباما خاطرنشان کرد:"بسياري از اين حملات در مناطق قبايلي تحت اداره حکومت فدرال پاکستان (فتا) صورت گرفته است."

طبق آمار اعلام شده از سوي خبرگزاري فرانسه، سال گذشته ميلادي ۶۴ مورد حمله موشکي پاکستان به منطقه قبايلي نيمه خودمختار گزارش شد که در مقايسه با ۱۰۱ مورد حمله هوايي در سال ۲۰۱۰ کاهش يافته است.

منبع:صدای آمریکا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









نوشته شده در تاریخ چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391 توسط علی جعفری

برچسب ها: جان برنن اوباما RQ170 هواپیمای بدون سرنشین بن لادن ماموریت 
مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Blog Skin